Teplíčko za každého počasí

Vlivem nástupu zimy si příjemné plavby za krásných zimních dní nemusíme odpírat. Není nutno tedy na konci letní sezóny loď zazimovat a vracet se na ni zase až s prvními teplými slunečními paprsky.

Na konci loňského roku byla „teplá“ zima. Bez použití topení jsme pluli Prahou na Štědrý den nebo na druhý svátek vánoční. Plavby jsme si opravdu vychutnali. Zimní období je dlouhé a nám je po plavbách prostě smutno, plujeme tedy celoročně.

Nyní na začátku roku to vypadá, že by mohl přijít i nějaký ten mrazík. I tak si plavby můžeme parádně užít. Existuje mnoho řešení jak v lodi zajistit teplo. Pár tipů vám zde předkládám. Měla jsem možnost je všechny vyzkoušet. Každá varianta má své.

Výjimkou ovšem je, pokud nám voda zamrzne, to nám pro plavbu ani topení nepomůže. Musíme trpělivě čekat, až se situace zlepší a budeme moci opět vyplout. V dnešní době se to na Vltavě nebo Labi stává opravdu výjimečně.

První variantou, kterou jsme vyzkoušeli, bylo použití malého přenosného vařiče, který se pro účely topení opatřil topným komínkem a v kajutě bylo za chvíli příjemně teplo. Nevýhodou však bývalo, když okolní teplota při začátku topení byla nižší než nula. Vařič je napájen kartušemi s plynem, které při použití v těchto podmínkách zamrzaly. Bylo nutné mít po ruce více kartuší a v případě, že některá zamrzla, jsme ji vyměnili za jinou. Než se v kajutě teplota změnila a začalo být teplo, kartuše již nezamrzala a nebylo nutné ji kontrolovat. Toto řešení lodního vytápění je bezpečné a cenově snadno dostupné. Nehrozí žádný únik plynu, vařič/topení je vybaven pojistkou proti samovolnému úniku plynu do okolí. Nehrozí tedy žádné riziko výbuchu.  Je nutno však mít v zásobě více kartuší. Zvláště v případě, když se používá vařič i topení během plavby. Doba hoření z jedné kartuše je přibližně 4 hodiny.

Plynovy-varic

Dalším, bezpečným a finančně nenáročným řešením je lihový vařič/topení. Je snadno regulovatelný, plamen si stejně tak jako u plynového řešení, regulujeme sami. Tento typ topení  je vybaven nádržkou o objemu cca 1l. Doba hoření je přibližně 5 hodin. Plní se speciálním lihem určeným pro vaření, aby se eliminoval nepříjemný zápach. Proti úniku par lihu je nádržka opatřena krytkou, která se vloží po skončení provozu.

Lihovy-varic

Třetí, nejpohodlnější a nejvýhřevnější variantou je použití nezávislého naftového topení pro běžné lodě. Pro rovnoměrný přístup teplého vzduchu je potřeba počítat s dostatečným počtem teplovzdušným vývodů. Důležité je, aby šel teplý vzduch na nohy a taky do prostoru, kde se v lodi spí, protože loď není vzduchotěsná a je na ní spousta míst, do kterých přichází studený vzduch zvenčí. Vhodné je dát jeden vývod i do prostoru WC nebo koupelny. Topení lze snadno regulovat dle potřeby. Pro běžné typy kajutových lodí, které se u nás na řece provozují, je dostupné naftové topení 2 nebo 4 kW. Spotřeba paliva je velmi příznivá. V horkých letních měsících lze ventilátorů tohoto topení použít jako příjemné ochlazení vzduchu v rozpálené kajutě.

Topeni naftové

Orientační ceny:

Plynový vařič/topení  720-1200 Kč dle výrobce
Cena jedné kartuše 80-100 Kč
Doba hoření z jedné kartuše cca 4 hodiny

Lihový vařič/topení 5000-6000 Kč dle výrobce
Cena lihu 130-290 Kč dle výrobce
Doba hoření na jedno nalití nádržky (1l) cca 5 hodin

Naftové nezávislé topení 2kW*
Palivo – motorová nafta
Spotřeba paliva 0,1– 0,3l/hod

Naftové nezávislé topení 4kW*
Palivo – motorová nafta
Spotřeba paliva 0,2 – 0,5l/hod

 

*Cena nezávislého topení je velmi různá dle výrobce a použitého příslušenství.
Počítejte z cenou od 20000 Kč.

Uváděné varianty topení jsme používali v našich lodích Sandra a Amber, které můžete vidět na fotografiích v příspěvku Kdo jsem. V případě Sandry byly použity pouze přenosná topení. U Amber to již byly všechny tři varianty. Pro nás nejlepší variantou je nezávislé topení, které používáme dodnes. Dá se pohodlně využít i v sychravých letních a podzimních měsících, kdy se před spaním pustí na pár desítek minut a příjemné teplíčko nás provází do říše snů.

Přeji vám, abyste si zimních plaveb užívali stejně jako já na své lodi.

Iveta Richterová

Miluji plavbu na motorové lodi, mám více jak dvacetileté zkušenosti s prodejem lodního příslušenství. Jsem provozovatelkou plaveb pro radost na Vltavě v Praze i mimo ni. Předávám informace všem, kteří potřebují poradit s plavbou v ČR, s motorem či příslušenstvím na své nebo pronajaté lodi. Vás ostatní, kteří nevlastníte loď a rádi byste pluli, zvu na naše plavby. Více informací zde>> Jsem autorkou ebooku Proplouváme plavebními komorami bez stresu v 10 bodech. více informací zde>> Napsat mi můžete na plavby@ivetarichterova.cz Můj příběh si můžete přečíst zde>>
  • 12 rad před vyplutím, aby se plavba nestala noční můrou.

    Praktické rady před vyplutím pro každého.

  • Přihlášení plavidla na SPS snadno a rychle

    Průvodce papírováním krok po kroku pro úspěšnou cestu na úřad.

  • Ebook Proplouváme plavebními komorami bez stresu v 10 bodech

  • Romantické večerní plavby Prahou na lodi AMBER