Naše první plavba po dokončení Vltavské vodní cesty.

DSCN5773

Úvodem snad jen pár slov o mém zanícení pro lodě a vodní turistiku. Znamení vodnáře mne provází už od dětství, kdy jsem plavil po potocích a rybnících lodičky nejprve vyřezávané z kůry borovic, opatřené stěžněm a plachtou. Hlavu jsem si dlouho lámal problémem, jak může plachetnice plout proti větru a moji nejoblíbenější četbou byly knihy o plavbě námořních plachetnic.

Teprve později jsem získal vlastní rodinu nejprve pro kanoistiku – nejčastěji na Berounce a přehradních jezerech, kde jednoznačně zvítězil Orlík, který patří bezesporu k nejkrásnějším jezerům v Evropě. Zde jsem na čtvrt století propadl kouzlu jachtinku s lodí olympijské kategorie Finn. Přechod k motorovým člunům mi umožnilo uvolnění související legislativy na našich vodách. Avšak se zazimováním, přepravou a spouštěním čtyřmetrového člunu na vodu bylo tolik starostí, že jsme se rozhodli tento skromný lodní park prodat a za utržený obnos si raději pronajímat loď obytnou.

První zkušenost jsme získali na Baťově kanálu v přístavu Veselí nad Moravou předloni. Loď ale byla v nevalné kvalitě a obě stařičké plavební komory (z Baťovy éry) proti proudu měly prodlevy v důsledku poruch. Nedopluli jsme proto ani do Uherského Hradiště.

V loňském roce už jsme šli tedy na jistotu. Pronajali jsme si s rodinou hausboat ELLEN v Marině Lipno od společnosti CHARTER BOATS. Zaškolení a zkušební jízdu na profesionální úrovni vedla paní Majka Havlová. Během prvního dne jsme dopluli do Černé v Pošumaví a na nocování jsme vybrali malebnou a klidnou zátoku mezi osadami Radslav a Dolní Vltavice. Druhý den jsme se vrátili k molu Mariny, jejíž výborné hygienické zařízení je samozřejmě v ceně pronájmu. U tohoto houseboatu jsme ocenili dostatek prostoru, pohodlí a dobré vybavení včetně dvou ložnic. Ocelový trup s plochým dnem se vyznačuje malým ponorem a spolu s jednoduchými kotevními tyčemi je mimořádně příznivý pro kotvení u písčitých mělkých břehů Lipenského jezera.

Nyní k naší vysněné plavbě po Vltavě, která proběhla o víkendu, týden po slavnostním otevření Vltavské vodní cesty 20. května 2017. V Marině Hluboká nad Vltavou jsme si pronajali opět od společnosti CHARTER BOATS zcela novou kajutovou loď Parker 660 Weekend pro 6 člennou posádku. Již podle názvu jde o loď skutečně vhodnou pro víkendové plavby. Na své nevelké rozměry poskytuje neobyčejné pohodlí. Lavice na zádi umožňuje sezení až pěti osobám, které loď stabilizují namísto původního velkého motoru 150 Hp. Uvnitř u stolku dvě osoby a v ložnici v „Ačku“mohou odpočívat dva. WC s umyvadélkem jsou sice miniaturní, ale  poslouží. Malá kompresorová chladnička funguje spolehlivě. Nechybí ani lihový vařič a šikovný dřez. Skvělá jsou i dvě bádeplata na zádi. Loď je skvěle ovladatelná, pouze za silného větru trochu driftuje. Je to daň za prostornou a líbivou nástavbu, která nemůže být aerodynamická.

DSCN5904

DCIM100GOPROGOPR0273.JPG

DSCN5727

Posádku tvořili rodinní příslušníci tří generací. Autor příspěvku s manželkou, dcera s mužem a vnučka s partnerem. Předání lodě a zkušební jízdu vedl profesionálně manažer společnosti pan Radek Šíma, který přidal i cenné rady pro plavbu v komorách. Pokud nelze vyvázat loď oběma lany na přídi i zádi, nebo na prostřední vazák, postačí jen jeden úvaz, avšak při plavbě dolů (po proudu) na zádi a při plavbě nahoru (proti proudu) na přídi. Přitom je ale nutno nevyvázaný konec lodi usměrňovat bidlem s háčkem. Pro menší lodě není lano nutno vázat, ale stačí volný konec držet v ruce. Další cenné rady mi poskytla také paní Iveta Richterová po seznámení s jejím eBookem. Neměl jsem totiž do té doby téměř žádné zkušenosti s plavbou v komorách a v říčním proudu. Ověřil jsem si také důležitou zásadu, že řiditelnost je možná jen tehdy, pokud je rychlost lodi vyšší, než rychlost říčního proudu!  To působí potíže při vyplouvání z plavební komory, ale ještě větší při kotvení u mola, kdy je třeba snížit rychlost na minimum. Proto je někdy vhodnější provést nejprve obrat přídí proti proudu, než brzdit zpětným chodem motoru po proudu. Uvědomil jsem si analogii s bezpečným přistáváním plachetnice na návětrném břehu pouze po obrátce přídí proti větru.

V sobotu jsme pluli po proudu do Týna nad Vltavou (25 km) přes 3 komory. První komora je hned v Hluboké s rozdílem hladin 3m, druhá na hrázi Hněvkovice s rozdílem 16m (druhá nejvyšší v ČR) a třetí na Jezu Hněvkovice s rozdílem 2m. Ve všech komorách jsou kromě pevných také pacholata na plovácích, což značně ulehčuje vyvazování plavidel. Obsluha komor je velmi vstřícná a tolerantní a neváhá při problémech poradit posádkám lodí. Na horních i dolních rejdách jsou pro čekání na zelenou dostatečně dlouhá vývaziště.

DSCN5387

DCIM100GOPROGOPR0195.JPG

DCIM100GOPROGOPR0248.JPG

DSCN5839

Z časových důvodů jsme v Purkarci nezastavili a pokračovali jsme do Týna nad Vltavou. U mola jsme byli kupodivu sami. Po hodinové přestávce na občerstvení a prohlídku krásného náměstí jsme vyrazili na zpáteční cestu, protože obsluha zdvihací lávky do přístavu byla jen do 18 hodin.

DSCN5815DSCN5860

Nedělní plavba se zdržela poruchou zdvihací lávky v přístavu, ale do Budějovic je to pouhých 10 km proti proudu. V Lannově přístavu jsme byli opět jako jediná loď. Část posádky odešla přes Dlouhý most obdivovat náměstí Přemysla Otakara II. Po hodinové přestávce jsme opustili molo, za Dlouhým mostem jsme vyzkoušeli obratiště lodí a dali se na zpáteční cestu. U přístavu v České Vrbné jsme se vyvázali u mola, abychom si prohlédli přístav. Byl už částečně zaplněn loděmi, přesto však byl ještě mimo provoz, stejně jako Lannova loděnice.

DCIM100GOPROGOPR0357.JPG

DSCN5947DSCN5921

Překvapil nás vůbec velmi slabý provoz na Vltavě, ale o to klidnější byla naše plavba. Počasí bylo úžasné a nálada na lodi skvělá.

Co dodat na závěr? Podařilo se nám naplnit můj původní plán plavby beze zbytku. Všichni účastníci plavby si odnášejí úžasné zážitky z nevšední formy vodní turistiky. Já si neodpustím jeden příměr. Jestliže milovníci koní tvrdí, že nejkrásnější pohled na svět je z koňského hřbetu, pak podle milovníků lodí je to z lodní paluby. Nakonec se mi podařilo naplnit hlavní záměr plavby. Tím bylo ukázat mladším generacím, že pro turistiku existují také vodní cesty, které jsou daleko bezpečnější a navíc ekologičtější než všechny ostatní. Například v loňském roce zemřelo u nás při leteckých nehodách 8 osob, na silnicích 669 lidí, ale na vodě jen 1 člověk.

Letošním rokem se historicky nejenom otevřela naše vodní cesta do přístavu v Hamburku a severního moře, ale otevřela se současně příležitost pro řadu soukromých podnikatelů, kteří mohou budovat chybějící infrastrukturu na vodní cestě. Restaurace, kotviště, čerpací stanice, penziony, hotely atp. Doufáme, že se vodní turistika konečně začne rozvíjet.

Ing. Jiří Kolrusz.

 

Iveta Richterová

Miluji plavbu na motorové lodi, mám více jak dvacetileté zkušenosti s prodejem lodního příslušenství. Jsem provozovatelkou plaveb pro radost na Vltavě v Praze i mimo ni. Předávám informace všem, kteří potřebují poradit s plavbou v ČR, s motorem či příslušenstvím na své nebo pronajaté lodi. Vás ostatní, kteří nevlastníte loď a rádi byste pluli, zvu na naše plavby. Více informací zde>> Jsem autorkou ebooku Proplouváme plavebními komorami bez stresu v 10 bodech. více informací zde>> Napsat mi můžete na plavby@ivetarichterova.cz Můj příběh si můžete přečíst zde>>
  • 12 rad před vyplutím, aby se plavba nestala noční můrou.

    Praktické rady před vyplutím pro každého.

  • Přihlášení plavidla na SPS snadno a rychle

    Průvodce papírováním krok po kroku pro úspěšnou cestu na úřad.

  • Ebook Proplouváme plavebními komorami bez stresu v 10 bodech

  • Romantické večerní plavby Prahou na lodi AMBER