Baťův kanál 2020

Plavba v roce 2020 byla plánovaná na řece Odře z polského městečka Brzek Dolny až do ústí řeky v Świnoujście. Plavba mohla být velmi zajímavá. Můj kamarád se však před odjezdem zranil, tak pro tentokrát nemohla být uskutečněna.

Jako náhradu jsme s Honzou zvolili plavbu po Baťově kanálu. Neměli jsme doprovod a tak jsme si dopravu naplánovali s vlastní pomocí. Na naší lodi jsme vezli skládací kolo, které posloužilo jako dopravní prostředek pro návrat s cílového místa zpět pro auto s přívěsem.

Vyjeli jsme ve středu 19. 8. 2020 k místu startu plavby v Otrokovicích. Honza našel kemp Pahrbek, kde jsme si chtěli udělat základnu a nechat zde auto s přívěsem. Trochu jsme byli zklamáni, že je kemp zavřený z důvodu epidemie Covid-19 již od jara. Bylo nám nabídnuto docela drahé ubytování v chatce.

Rozhodli jsme, že zde přespíme. Ještě ten den asi v 18 hodin jsme vypluli proti proudu do Otrokovic vzdálených cca 7 km. Vrátili jsme se asi po 20. hodině. Loď jsme uvázali blízko přístaviště Pahrbek, kde byl optimální přístup k vodě. V chatce jme využili pohodlí a po sprše, polévce a večeři ze zásob z domova, ulehli. Upluto prvních 14 km.

Ve čtvrtek 20. 8. 2020 jsme posnídali a převezli bagáž k řece. Při vracení klíče se Honza informoval, kde můžeme parkovat auto s přívěsem na 2 – 4 noci. Chtěli za parkování opět platit, i když zde bylo velmi mnoho místa. Rozhodli jsme se, že budeme parkovat na zdymadle Spytihněv, zde bylo blízko nádraží a parkování s přívěsem zde bylo bez problému. Já jsem zůstal u lodě a připravoval jsem vše pro plavbu. Honza se vrátil na kole. Vypluli jsme asi v 11 hodin.

Řeka Morava byla špinavá ale vody bylo dost, včetně plujících kusů stromů a dalších odpadků. Přesto po bezproblémové plavbě vjíždíme do zdymadla Spytihněv. Ve zdymadle jsme sami. Obsluha je dost překvapená a informuje nás, že je plavba v horním úseku omezena. Proplouváme zdymadlem a jsme na kanálu (Sloužil průmyslové činnosti, plavení dřeva, dnes již pouze k rekreaci). Zdymadlo má dokonalé zázemí. Je vybaveno, velkým parkovištěm, přístavem se skluzem, občerstvením i sociálním zařízením.

Plujeme po kanálu do dalšího zdymadla Babice, následují zdymadlo Huštěnovice a Staré město. Za ním vplouváme opět na řeku Moravu, po levé ruce je Uherské Hradiště. Je velké teplo, před polednem se vážeme u zakotveného hausbótu. Ve stínu si užíváme pohodu s kávičkou. Následuje další zdymadlo Kunovský les a Nedakonice. Zdymadla jsou už vytížená loděmi plujícími oběma směry. Čas na proplutí je 30 až 45 minut. Plavba pokračuje v pohodě a začínáme uvažovat o noclehu.

Na levém břehu před Uherským Ostrohem je dost nepřístupný břeh s hustým porostem. Pokud chceme tábořit před městem, musíme se rozhodnou. Vybíráme sice exotické místo na přistání, ale s dost vysokým břehem. Místo pro táboření je přístupné jen z vody. Rybáři zde mají upravený prostor ve velmi hustém křoví. Přistáváme, vážeme loď. Po strmém břehu si podáváme nezbytnou bagáž. Na malé plošince stavíme stan. Honza si nechal v lodi lahev s pitím, vrací se. Má však smůlu a na jednom stupni, který je v břehu uklouzne, naráží ramenem a to si pochroumá. Dělá další opatření a přidává lano až nahoru jako pomocné pro snadnější zdolávání břehu. Vaříme večeři, fazole s loveckým salámem a chlebem. Při jídle nás obtěžují komáři, jsou nesnesitelní. Používáme repelent a zaléháme. Dnes jsme upluli asi 21 km.

V klidné noci náhle slyšíme houkat sýčky z levého i pravého břehu. Naši předci říkali, že houkání sýčka zvěstuje smrt. Zde šlo asi o námluvy. Ráno 20. 8. 2020 je velmi pěkné bez komárů a ještě s příjemným sluníčkem. Snídáme a čekáme na oschnutí stanu od rosy. Po 10 hodině vyplouváme. Honza se moc nevyspal. Bolelo ho naražené rameno.

Pro velké teplo plavbu přerušujeme na polední přestávku. Dost dlouho siesta s obědem a kávou, vyrážíme. Slunce neúprosně pálí. Honza se zakrývá deštníčkem. Připlouváme po levém straně ke zdymadlu Uherský Ostroh a pokračujeme k plavební komoře Veselí nad Moravou. Za ní opět Baťův kanál, asi po 800m odbočujeme do přístavu Veselí nad Moravou. Kotvíme v pěkném kotvišti u skluzu. Obsluha kotvišti nám přesouvá loď a váže na úvaz. (Cena kotvení za noc 100 Kč). Dnes jsme napluli jen 7,7 km. Stavíme stan blízko našeho kotviště. Kemp je vybaven čistým sociálním zařízením, blízko je i letní restaurace. Ideální pro nocleh (Cena 190 Kč pro oba). Vaříme si kávu, připravujeme stan na noc a využíváme sprchu. Večeříme za přijatelné ceny v letní restauraci, posedíme s pivem a vínkem. Naše místo na stan se zdálo perfektní, při návratu jsme však zjistili, že je stan pod lampou, světlo jako ve dne. Přehazujeme na stan plachtu a uléháme. Je 23. hodina. Z vedlejšího koupaliště se ozývá hudba, hrají pěkně, ale před usnutím je intenzita poněkud vysoká. Já usínám. Honza, kterého bolí naražené rameno, nemůže usnout. Hudbu bylo slyšet až do dvou hodin. Honza usíná až k ránu, opět se moc nevyspal.

Krásné počasí v sobotu ráno dne 22. 8. 2020. Snídáme a rozhodujeme o další plavbě. Po zvážení situace se odchylujeme od prvotního plánu. Další zastávka bude v Petrově, kde putování ukončíme. Rameno stále bolí a počasí se zhoršuje.

Po desáté hodině vyplouváme . Plavba je klidná a opět v úmorném teplu. Doplouváme k zdymadlu Vnorovy I, přeplouváme řeku Moravu, blížíme se ke zdymadlu (asi 800 m) Vnorovy II a pokračujeme opět po Baťově kanálu. Připlouváme k přístavu a zdymadlu Strážnice I, (zde je napravo i skluz pro lodě). Po proplavení zdymadlem pokračujeme k zdymadlu Strážnice II. Jedeme ve stínu stromů, které svojí šíří překrývají kanál. Míjíme skanzen Strážnice. Stav vody je dobrý, kanál je v této části širší. Je to velmi pěkný úsek plavby. Míjíme hodně lodí, zdravíme se.

Pohodu nám trochu kazí vynechávání chodu motoru. Přistáváme, ale závadu nezjistíme, motor montujeme na loď a zkoušíme, plynule běží. Doplouváme do přístaviště Petrov a na skluzu vytahujeme loď. Tento den jsme upluli 11,8 km. Vykládáme loď a bagáž rovnáme pod strom.

Honza odjíždí na nákup potravin k obědu i večeři. Po obědě jede vlakem pro auto s přívěsem. Skládací kolo využije více, než zamýšlel. Původně mělo sloužit pro dopravu na nádraží a k parkovišti. Vlak mu však před očima ujíždí. Posledních 10 km tedy musí absolvovat na kole.

Já se snažím při dlouhém čekání připravit loď na transport. Konečně se objevuje auto s přívěsem, rychle vše naložíme a odjíždíme asi v 18 hodin. Loučíme se s Baťákem.

Závěrem je třeba zhodnotit celou akci. Plavba trvala včetně dopravy čtyři dny, jsme po řece Moravě a Baťově kanále jsme napluli celkem 54,5 km. Projeli 12 zdymadel, zažili tři rozdílná nocování, v chatičce, v divočině v nepřístupném místě u řeky a v kempu. Baťův kanál spolu s řekou Moravou teče v regulovaném řečišti a tím jsou dány možnosti kotvení. Pro plavbu jsou výhodné obytné čluny a hausbóty, ve kterých můžete kdekoliv přespat. K dispozici je dostatek půjčoven lodí. Kolem řeky a kanálu vede cyklostezka s mnoha navazujícími stezkami. Ideální spojení plavby a cyklistiky. Naše plavidlo je spíše použitelné na vodáckou plavbu po velkých řekách. Přesto lze konstatovat, že se nám plavba líbila a splnili jsme si přání, poznat Baťův kanál.

Ahoj, zase někdy příště.

Franta Špelda

Iveta Richterová

Miluji plavbu na motorové lodi, mám více jak dvacetileté zkušenosti s prodejem lodního příslušenství. Jsem provozovatelkou plaveb pro radost na Vltavě v Praze i mimo ni. Předávám informace všem, kteří potřebují poradit s plavbou v ČR, s motorem či příslušenstvím na své nebo pronajaté lodi. Vás ostatní, kteří nevlastníte loď a rádi byste pluli, zvu na naše plavby. Více informací zde>> Jsem autorkou ebooku Proplouváme plavebními komorami bez stresu v 10 bodech. více informací zde>> Napsat mi můžete na plavby@ivetarichterova.cz Můj příběh si můžete přečíst zde>>
  • 12 rad před vyplutím, aby se plavba nestala noční můrou.

    Praktické rady před vyplutím pro každého.

  • Přihlášení plavidla na SPS snadno a rychle

    Průvodce papírováním krok po kroku pro úspěšnou cestu na úřad.

  • Ebook Proplouváme plavebními komorami bez stresu v 10 bodech

  • Romantické večerní plavby Prahou na lodi AMBER